Östersundsgymnasterna logo
Östersundsgymnasterna
Gymnastik
Välkommen till Östersundsgymnasterna!

Föreningen bildades 1924 och hette då Östersunds Kvinnliga Gymnastikklubb. Under 1970-talet adderades manlig gymnastik till föreningen och då ändrades namnet till Östersundsgymnasterna. Idag är vi en breddförening som också har tävlingsverksamhet. Vi har (år 2025) ca 950 medlemmar varav 800 aktiva gymnaster och  ungefär 200 ledare hos oss. Som statistiken antyder är 50 av våra gymnaster också ledare. 

 

Föreningen erbjuder träningsverksamhet i ett antal olika grupper

  • Bamsegympa och Barngympa från 3 år
  • Gymnastik från 6 år 
  • Parkour och Trampolin från 10 år 

I följande sektioner erbjuder vi tävlingsverksamhet på lokal-, regional- och nationell nivå.

 

Vill du engagera dig i vår härliga förening? Vi söker alltid  nya ledare och hjälpledare för att kunna driva vår verksamhet på bästa sätt. Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet, ett intresse och engagemang räcker långt! Vill du vara med? Fyll i detta formulär!

 

Vi arbetar för en trygg barn- och ungdomsverksamhet, vi har en utarbetad värdegrund samt ett trygghetsteam för att säkerställa att vi följer vår värdegrund.

 

Östersundsgymnasterna verkar för att vara en inkluderande förening, alla ska kunna träna hos oss oavsett ekonomiska förutsättningar, därför har vi en har en kompisfond fond där det går att ansöka om stöd vid behov.

 

Vill du anmäla ditt barn till vår verksamhet så läs först under "Träna hos oss" där det finns detaljerad information om hur du anmäler ditt barn till vår förening.

 
Information höstterminen 2026
2026-06-24 11:05

Här kommer information och viktiga datum att hålla reda på inför höstterminen 2026.

Östersunds kommun tilldelar föreningarna halltider under juli månad. Först när vi fått dessa halltider - och hunnit planera och bemanna - kan vi tala om vilka grupper/dagar/tider som gäller i höst! Information kommer att synas på vår hemsida och på Facebook när planeringen är klar.

Eftersom vi inte har något kösystem anmäler du ditt barn till vår barn- och träningsverksamhet när bokningen öppnar. Här kommer några viktiga datum för  träningssektionen:

 

Torsdag 20 augusti kl. 10.00 - öppnar vi bokningen för de med förtur

Måndag 24 augusti kl. 10.00 - öppnar vi bokningen (resterade platser) för alla

Måndag 31 augusti - sista dag att boka en plats inför höstterminen

Vi förbehåller oss rätten att ställa in grupper vid för få anmälda.

Terminsstart för barn-, bamse- och träningsgrupper är vecka 37

 

Ledare och hjälpledare 

Vi behöver bli fler ledare och hjälpledare för att ge så många barn som möjligt chansen att träna gymnastik! Det är kul att få se barnen utvecklas och våga; både gymnastiskt och som personer. 

Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet av gymnastik, det räcker långt med ett intresse för att vilja lära sig! Östersundsgymnasterna utbildar alla sina ledare (Gymnastikförbundets utbildningar) och som hjälpledare får du möjlighet att gå en internutbildning i början av höstterminen. 

 

Ledare planerar och leder träningarna, sätter upp terminsmål, tar närvaro, deltar på ledarmöten (1 per termin), skapar en god kultur i gruppen och har kontakt med kansliet och med föräldrar vid behov. 

 

Hjälpledare finns med i gruppen och bidrar till en trygg social miljö. Hjälpledare deltar på ledarmöten (1 per termin) och hjälper till med vissa övningar (efter ledarnas instruktioner).

Om du hjälper till som ledare eller hjälpledare får du plats för ditt barn! 

 

Kontakta kansliet@ostersundsgymnasterna.se om du vill vara med som ledare eller hjälpledare i höst eller vill få mer information.

 

Om du tränar i någon av våra tävlingssektioner - Truppgymnastik, Manlig artistisk gymnastikKvinnlig artistisk gymnastik och Rytmisk gymnastik - behåller du din plats i gruppen. Du får information direkt från din ledare vilka dagar/tider som gäller i höst och vilken vecka just din grupp startar.

Bli ledare i bamsegympa!
2026-06-08 15:56

Till hösten vill vi fortsätta erbjuda många barn Bamsegympa och söker nu efter ledare och hjälpledare! 


Att leda en grupp i Bamsegympa är kul och enkelt genom att det bygger på ett koncept med färdiga lektioner, du behöver alltså inte ha några förkunskaper inom gymnastik. Gymnasterna är 3-6 år gamla. Vi ser gärna att ledargruppen kan bestå både av föräldrar och tidigare eller nu aktiva gymnaster. Det är optimalt om varje grupp kan ha 2 ledare som håller i konceptet och flera hjälpledare som stöttar upp.

 

12 september finns möjlighet att gå en Bamseutbildning i Östersund. Utbildningen är från 13 år, men för att vara ledare i en grupp behöver du vara minst 15 år gammal. Läs mer om utbildningen via länken här: https://www.gymnastik.se/utbildning/kurser-grundmotorisk-traning/bamsegympa

 

Om du är intresserad av att gå Bamseutbildningen, eller om du vill vara hjälpledare i en Bamsegrupp kan du kontakta kansliet för mer information. Som ledare garanteras ditt barn en plats i gruppen!

 

Vänligen
Östersundsgymnasternas kansli
kansliet@ostersundsgymnasterna.se

Kansliet stängt 1/6
2026-05-29 16:53

Kansliet är stängt måndag 1/6, svarar på mail och telefon först på tisdagen. 

 

Trevlig helg!

Rapport från SM och JSM Artistisk Gymnastik
2026-05-27 10:22
 
Under lördagens mångkamp gjorde alla våra gymnaster fina prestationer med flera nya övningar och serier!
 
Britta Krylén som tävlade i kvinnlig AG SM utförde en fin och fallfri serie i bom som resulterade i en 12e plats i grenen!
 
Britta deltog även i den första mixtävlingen någonsin i artistisk gymnastik tillsammans med Viggo Pekkari som tävlade i manlig AG.
 
I manlig AG JSM kvalificerade sig Illia Postnov till grenfinal i fristående och hopp. Han lyckades säkra en femteplats i fristående sitt första junior-SM!
 
Adam Karlsson kvalificerade sig till grenfinal i fristående, ringar, hopp, barr och räck. Han åker hem från Malmö med JSM-brons i både fristående och hopp!
 
Grattis till fint genomförda tävlingar!
SM-resan!
2026-05-22 09:33
Våra tre gymnaster Adam, Illia och Viggo har rest den långa vägen från Östersund till Malmö för att tävla JSM och SM i Manlig artistisk gymnastik! 🤸‍♀️
 
I Malmö möts de även upp av Britta som tävlar SM i Kvinnlig Artistisk Gymnastik.
 
Nu hejar vi fram dem hela vägen och önskar dem fina tävlingsdagar!
 
Vill ni följa tävlingarna finns de att streama på gympabubblanplay.se
Adam och Illia tävlar i MAG JSM pool 1
Viggo tävlar i MAG SM pool 6
Britta tävlar i KvAG SM pool 5
Nyheter från våra grupper
Arrangemang, 26/01 19:07 
Ledare, 26/03 09:50 
Ledare, 01/12 13:00 
Sponsorer
Länkar