Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Förkunskapskrav Trampolin
Här hittar du de förkunskapskrav som finns för att börja i våra fortsättningsgrupper i trampolin. Dessa finns för att grupperna ska vara så jämna som möjligt och för att träningen ska bli utmanande och utvecklande för alla gymnaster i gruppen. 

 

Inom trampolin bygger övningarna på varandra och det är därför viktigt att gymnasterna lär sig grunderna innan de går vidare. Hur länge en gymnast tränar på en nivå är väldigt individuellt. Din ledare hjälper dig att avgöra när det är dags att gå vidare till nästa nivå.

Nivå 1

Grupperad framåtvolt ut

Salto ut

Stilla stående 540° skruv (ljushopp)


Nivå 2

Sträckt volt framåt 

Grupperad volt med halvskruv på mattan

Grupperad framåt volt till höjd med kullerbytta

Salto på mattan


Nivå 3

Sträckt volt framåt med halvskruv

Dubbelvolt framåt till rygg

Salto till rygg

Salto-salto på mattan

Frivolt-frivolt på mattan

Förkunskapskrav till träningsgrupper i gymnastik
Här hittar du de förkunskapskrav som finns för att börja i våra fortsättningsgrupper. Dessa finns för att grupperna ska vara så jämna som möjligt och för att träningen ska bli utmanande och utvecklande för alla gymnaster i gruppen. 

 

Inom gymnastiken bygger övningarna på varandra och det är därför viktigt att gymnasterna lär sig grunderna innan de går vidare. Hur länge en gymnast tränar på en nivå är väldigt individuellt. Din ledare hjälper dig att avgöra när det är dags att gå vidare till nästa nivå.

 

Om du inte tränar hos oss idag kan du läsa vad du behöver kunna för att anmäla dig till en fortsättningsgrupp:

 

NIVÅ 1:

Kullerbytta framåt (utan att sätta i händerna vid rumpan för att komma upp till stående)

Kullerbytta bakåt (landa på fötter, ej knä)

Handstående (Sparka upp till handstående, hitta balans, gå ner igen)

Hjulning

Grupperat stöd (orka hålla minst 3 sekunder, hela handflatan i golvet)

Ljushopp

Katthopp

Uppdrag

Pikhängande

Piklyft

Gå på tå (på bänk eller bom)

Benlyft (på bänk eller bom)

 

NIVÅ 2:

Kullerbytta framåt/bakåt med raka ben

Handstående nedrullning (sparka upp i handstående, hitta balans, rulla ner)

Stå i brygga, sparka över 

Pikerat stöd (hålla i minst 3 sek)

Kullerbytta på mattberg

Halvt överslag på mattberg

Sidhopp på kloss

Uppdrag - överkast

Stuphängande

Spetspik, 5 st

Gå på tå bakåt (på bänk eller bom)

Skulderstående (på bänk eller bom)

 

NIVÅ 3:

Rondat

Handvolt

Mjuk övergång bakåt

Mjuk övergång framåt

Grupperad volt

Överslag

Rondat på bord

Vipp - hjulomsväng

Spetspik, 10 st

Trycka upp i brygga (på bänk eller bom)

Kullerbytta till skulderstående (på bänk eller bom)

 
Sponsorer